Leiden, NL | Gepubliceerd op: 17 september 2012
Nieuwe mijlpaal: Careware, het centrale softwareplatform van helpLine, bestaat vandaag 10 jaar! http://pr.co/p/000pug
Careware, het softwareplatform voor planning- en tijdregistratie voor ambulant personeel in de zorgsector, bestaat vandaag 10 jaar. Een belangrijke mijlpaal voor softwareontwikkelaar helpLine B.V. uit Leiden: de lancering van Careware versie 1.0 was op 17 september 2002 het eerste wapenfeit van helpLine, toen nog MCH+ genaamd. Anno 2012 is Careware uitgegroeid tot één van de meest innovatieve zorgICT oplossingen in de markt: dagelijks wordt de inzet van 25.000 medewerkers gepland met Careware.

Grote verbeterslagen in zorgmarkt mogelijk
Hereward Burgers, managing director en medeoprichter van helpLine: “Bij de oprichting van MCH+ in 2002 hadden we een sterk geloof dat mobiele (internet)toepassingen door de komst van de moderne PDA het verschil zouden gaan maken voor doelgroepen die niet dagelijks met computers werken. Hierbij sprong de zorgmarkt er voor ons direct uit. Wij hadden zelf veel affiniteit met die markt en we zagen dat hier ook grote verbeterslagen te behalen waren. De extramurale zorg in Nederland had toentertijd een extreem lage productiviteit door de enorme administratieve druk waar de ambulante zorgverleners mee werden opgezadeld. Zorgorganisaties met een productiviteit van slechts 25% waren eerder regel dan uitzondering. Dan praat je dus over één dag zorg bieden tegen 3 dagen plannen en administreren. Dat kon veel beter, vonden we.”

Focus op internet, mobiel en geïntegreerd
Zorgorganisatie De Friese Wouden uit Drachten had in 2002 de primeur om met de eerste versie van Careware te starten en gebruikt de software nog altijd voor hun planning en (mobiele) registratie van ambulante zorg. Burgers: “De Friese Wouden onderschreef de noodzaak om hun primaire processen te stroomlijnen meteen. En samen hebben we toen van Careware een product weten te maken dat haarfijn aansloot bij de werkprocessen van De Friese Wouden. De ontwikkeling van Careware verliep ook zo goed omdat De Friese Wouden vanaf het begin onze drie speerpunten onderschreef die tot op de dag van vandaag bij helpLine leidend zijn: internet (webbased, dus ‘in the cloud’), overal en altijd mobiele toegang en geïntegreerde oplossingen. En met ‘geïntegreerd’ bedoelen we directe communicatie tussen planner, zorgverlener en zorgmanager via het Careware platform. Het resultaat: een ambulant medewerker heeft met Careware op zijn PDA, smartphone of tablet altijd een stukje kantoor op zak.”

Anno 2012 zeer breed inzetbaar
Hoewel Careware 1.0 uit 2002 nog altijd de basis vormt voor het huidige Careware-platform met de bijhorende mobiele apps, is er door helpLine de afgelopen 10 jaar flink doorontwikkeld. De huidige versie 5.1 voldoet qua schaalbaarheid, snelheid en gebruiksvriendelijkheid (o.a. touch-bediening) aan de allerlaatste wensen en eisen op softwaregebied. Bovendien is Careware anno 2012 zeer breed inzetbaar, denk aan: thuiszorg, huishoudelijke hulp, jeugdgezondheidszorg (JGZ), medische laboratoria en GGD-instellingen. Dit is mogelijk doordat helpLine ook sterk is gegroeid in aantal medewerkers: van twee in 2002 naar meer dan twintig in 2012 die tegenwoordig werkzaam zijn in Nederland, Duitsland en Polen.

Dagelijks plant Careware zorg voor 100.000 cliënten
Burgers: “Tien jaar lang hebben wij hard gewerkt om elke dag bij onze klanten te bewijzen dat Careware het beste product uit de markt is als het om planning en tijdregistratie gaat. En dat is gelukt. Zo werd helpLine (MCH+) in 2010 door Het Financieele Dagblad beloond met een plek in de Top 100 van de FD Gazellen, de uitverkiezing van de snelst groeiende bedrijven in Nederland. Is het registratieproces van Careware in 2011 gecertificeerd door Deloitte. En helpen we met Careware anno 2012 dagelijks bij het plannen van zorg voor meer dan 100.000 cliënten van onder meer instellingen als Het Friese Land, ViVa! Zorggroep, Vierstroom, Omring, GGD West-Brabant en de Isala Klinieken. Allemaal zaken waar ik enorm trots op ben. Omdat we met Careware nu echt een substantiële bijdrage leveren aan waar het in de zorg om draait: de handen aan het bed krijgen met zo min mogelijk rompslomp.”

In 2002 waren zorgorganisaties met een productiviteit van slechts 25% eerder regel dan uitzondering. Dan praat je dus over één dag zorg bieden tegen 3 dagen plannen en administreren. Dat kon veel beter, vonden we."

— Hereward Burgers, managing partner helpLine B.V.
Met Careware leveren we anno 2012 echt een substantiële bijdrage leveren aan waar het in de zorg om draait: de handen aan het bed krijgen met zo min mogelijk rompslomp.

— Hereward Burgers, managing partner helpLine B.V.